10 gezonde gewoontes

By 3 januari 2015 Uncategorized No Comments

Blogs




If it doesn’t challenge you, it won’t change you!


Bruiden

Over

Superfoods:
een hit of een hype?

Programma's

10 Gezonde gewoontes

Let's move!

Contact

De tijd dat we geloofden dat een dieet dè oplossing was voor ons overgewicht is langzamerhand wel voorbij. We worden ons er steeds meer van bewust dat we ons eet- en leefpatroon moeten veranderen.

Nu is het veranderen van gewoontes niet zo gemakkelijk. Sommige mensen weten in 2 weken al een nieuwe gewoonte aan te leren maar uit een recent Brits psychologisch onderzoek blijkt dat het gemiddeld 66 dagen duurt voordat je een gewoonte kan veranderen. Dat is ruim 2 maanden!

Het veranderen van je eet- en leefpatroon is dus niet zo eenvoudig, maar het kan wel. Belangrijk is dat je volhoudt en niet opgeeft, ook al ga je een keer in de fout. Bedenk: hoe groter een verandering, hoe moeilijker hij valt in te passen. Begin dus klein. Elke verandering die leidt naar een gezonder eet- en leefpatroon is pure winst!

Nu hoor ik je je vragen: wanneer moet ik dan met die verandering beginnen? Vooropgesteld dat je ècht een verandering wil doorvoeren zeg ik, NU! Je kunt op elk moment starten met het aanleren van nieuwe gewoontes. Niet morgen, niet maandag maar NU is het moment!

Ik wil je graag 10 gezonde gewoontes meegeven die je stap voor stap kunt inbouwen in je eet- en leefpatroon. Het is niet moeilijk maar vereist wel je discipline. Ga niet direct met alle 10 aan de slag maar kies er 1 of 2. Zitten deze in je systeem, dan neem je een volgende. Houd bij of je elke dag je nieuwe gezonde gewoonte hebt uitgevoerd zodat je je er ook bewust van bent. Succes!

1. Drink een glas warm water met citroen voor het ontbijt

Dit klinkt misschien niet erg aanlokkelijk maar het is echt verkwikkend. Als je lichaam het gewend is zal het er om schreeuwen. Met dit eerste glas water maak je een goede start van je dag: je hydrateert je organen en bereid je lichaam voor op het ontbijt, de eerste energie voor de komende dag.

2. Neem de tijd voor een ontbijt

Als je in het verleden je ontbijt oversloeg of begon met alleen een kop koffie, dan zal dit een hele overgang zijn. Neem een gezond ontbijt: yoghurt met fruit en noten, een volkoren boterham met kaas en een kop thee of een kom havermout met kaneel en kardemom. Het maakt zo zeer uit wat je kiest als je je lichaam maar op gang helpt. Drink daarbij een kop thee of vers geperst vruchtensap. Het klaarmaken van een gezond ontbijtje hoeft niet meer dan 5 minuten te kosten.

3. Skip (niet vers geperste) vruchtensappen en frisdranken

Sapjes en frisdranken bevatten heel veel suiker, meer nog dan we ons vaak realiseren. Vervang ze door water met citroen of munt/basilicum/komkommer, thee in alle smaken of een groene smoothie.

4. Snack met fruit en groente

‘Gezonde koeken’ bestaan niet. Ook een eierkoek, biscuit met rozijnen of ontbijtkoek bevat veel suiker. Deze suiker zorgt ervoor dat je suikerspiegel omhoog schiet en je lichaam aan het werk moet om deze suiker af te breken. Als dat niet voldoende gebeurt, wordt suiker als vet opgeslagen, vaak als eerste op je buik. Om deze ongewenste pieken te voorkomen, neem je tussen de maaltijden door, als je trek hebt een stuk fruit (niet te vaak banaan) of groente. Makkelijk mee te nemen, bevat veel vezels en belangrijke vitamines.

5. Neem ’s avonds een kleiner bord

Dit is een heel simpele tip: neem ’s avonds een kleiner bord en schep maar 1x op! Zorg dat het voor 2/3 gevuld is met groente en voor 1/3 met een combinatie van vlees/vis en aardappelen, volkoren rijst/pasta

6. Eet aan tafel met je volle bewustzijn

Op het moment dat je aan tafel eet zonder dat de tv aanstaat of je op je telefoon /tablet kijkt, eet je veel bewuster. En als je bewuster eet, ben je ook sneller verzadigd. Eet rustig, kauw goed en na 20 minuten merk je dat je genoeg hebt.

7. Neem 3 maaltijden per dag

Door regelmatig en 3 maaltijden verspreid over de dag te eten, zorg je dat je motor van binnen blijft draaien. Tevens voorkom je dat je van de honger gaat snacken waarbij het gevaar bestaat dat je dan de verkeerde dingen kiest.

8. 3x per week 20 minuten intensief bewegen is beter dan 1x per week 1 uur.

Liever kort, intensief en vaker bewegen dan éen keer per week een uurtje naar de sportschool.

9. Slaap minimaal 8 uur per nacht

Veel mensen onderschatten het belang van voldoende slaap als je gewicht wil verliezen. Als je nachten structureel te kort zijn, wordt je hormoonhuishouding verstoord waardoor je onder meer minder goed vetten verbrand. 

10. Water water water!

De laatste gewoonte, iedereen weet het en bijna niemand doet het: voldoende water drinken. Drink minimaal 1 liter per dag en zorg dat je in totaal aan 2 liter vocht per dag komt uit thee, koffie en verse (groente) sappen.

Wil je hulp om deze 10 gewoontes in te bouwen in jouw leefpatroon? Neem dan met mij contact op voor een gratis kennismakingsgesprek via: info@kidsopgewicht.nl of 06-19 17 33 79

Leave a Reply