10 tips om een schoolreis of schoolkamp te overleven!

10 tips om een schoolreis of schoolkamp te overleven!

Hai!

Het is weer tijd om op schoolreis of schoolkamp te gaan. Voor alle kinderen een feest maar voor kinderen die worstelen met hun gewicht ook wel een beetje lastig. Want hoe ga je je goede voornemens volhouden maar toch ook een beetje gezellig meedoen? Hieronder vind je een een aantal tips die het voor je kind leuk maar ook de schade een beetje binnen de perken houden.

Tips:

  1. Geef je kind in elk geval een leuke bidon of Dopper met water mee: goed voor de dorst en het scheelt je toch weer minimiaal 4 suikerklontjes op een pakje Wicky of Fristi. Met water kun je ook je handen een beetje wassen en bij elke stop is de fles bij te vullen met vers water.
  2. Neem je eigen lunchpakket mee: thuis is eten veilig: je kunt lekkere volkoren broodjes meegeven met wat extra rauwkost
  3.  Stop gezonde tussendoortjes in de tas van je zoon of dochter: snack groentes en fruit in alle kleuren doen het vaak erg goed. Je kunt fruit ook al gesneden kopen; denk aan een bakje ananas of druiven en eventueel een vorkje meegeven.
  4. Beperk het aantal snoepjes dat je per dag geeft tot 3. Je kunt ook bakjes meegeven waarin je voor elke dag een paar snoepjes doet. Dit klinkt ideaal, wees niet teleurgesteld als je kind toch iets meer snoept: het is tenslotte schoolkamp/reis…
  5. Op elk schooluitje krijgen de kids een ijsje: ik vertel de kinderen in mijn praktijk dan altijd voor een waterijsje te kiezen. Zo kunnen ze lekker meegenieten en blijft ‘de schade’ beperkt.
  6.  Geef geen sultana’s, evergreens, snack-a-jacks, eierkoeken of andere ‘gezonde koeken’ mee. Gedroogd fruit of ongebrande nootjes is een betere keuze.
  7. Het mag niet op elke school maar suikervrije kauwgum in diverse smaken is een goed alternatief voor snoep.
  8. Bedenk dat je kind ook extra beweegt op een schoolreisje: rennen, klimmen, klauteren, zwenmmen. Ze verbranden iets meer energie dan wanneer ze de hele dag in de klas zitten.
  9.  Word niet boos als je kind toch dat frietje meggeten heeft: elke dag is een nieuwe om je eetgewoontes weer aan te pakken.
  10.  Laat je kind in elk geval genieten: bovengenoemde regels zijn een hulp om de schade te beperken 🙂

Heb jij nog een leuke tip voor en ‘verantwoorde’  schoolreis of schoolkamp? Ik hoor het graag van je!

Worstelt jouw kind ook met zijn/haar gewicht, wordt hij/zij gepest of is omkleden bij gym een heel gevecht? Blijf niet piekeren maar maak een afspraak voor een GRATIS skypegesprek waarin je alle vragen kunt stellen en je zorgen kunt delen. Je kunt me een berichtje sturen op dit email adres: marielle@kidsopgewicht.nl of me bellen op 06-19 17 33 79. Ik help jullie graag!

Leave a Reply