10 tips om je kind gezond(er) te laten eten

10 tips om je kind gezond(er) te laten eten

By 15 oktober 2015 Uncategorized No Comments

Hoe gaat dat bij jullie thuis? Jij hebt je uiterste best gedaan om een gezonde maaltijd op tafel te zetten en het eerste dat je hoort is:  ‘dat lust ik niet!’  Of: ik vind worteltjes wel lekker maar ik heb er nu gewoon niet zo’n zin in. Herkenbaar?

Ik spreek dagelijks moeders die hiermee worstelen. Ze willen heel graag dat hun kind gezond(er) eet maar het kroost werkt niet erg mee. Als jou dit ook bekend voorkomt, heb ik hier een aantal bruikbare tips voor je:

1. Zeg dat het Lekker is in plaats van Gezond
Uit een recent onderzoek bleek dat kinderen eerder bereid zijn iets nieuws te proeven/ontdekken als je ze vertelt dat het lekker is. Gezond is iets abstracts voor een kind, lekker daarentegen maakt nieuwsgierig, ze gaan op onderzoek uit.

2. Zorg dat het er leuk uitziet
Je hoeft echt niet elke dag met vormpjes aan de slag om een ster uit een boterham te drukken maar presentatie doet heel veel. Leg een leuk kleedje op tafel en eet van een mooi bord. Kinderen zijn heel visueel ingesteld: als iets er mooi uit ziet, gaan ze het eerder proeven. Dat doen we zelf immers  ook; denk aan een restaurant waar ze je bord opmaken als een schilderijtje.

3.Leg uit waarom lekker (=gezond) eten goed voor ze is
Ook jonge kinderen kun je al uitleggen dat je lichaam als een auto is die benzine nodig heeft.  De auto/jouw lichaam  gaat pas rijden als je er lekker eten instopt. In tegenstelling tot een auto gaat jouw lichaam het nog beter doen als je elke keer iets anders eet.

4.Varieer!
Geef je kinderen niet altijd dezelfde boterham voor het ontbijt of het zelfde beleg als lunch.  Wissel af tussen brood en volkoren ontbijtgranen. Ook ’s avonds varieer je met aardappels, volkoren pasta en rijst. Je kunt met je kind afspreken dat het éen groente echt niet hoeft te eten.

5. Zorg voor 2 groentes op tafel
Als je altijd 2 groentes hebt, is er vaak een bij die je kind wel lust.Je zoon/dochter mag dan zelf kiezen wat hij/zij neemt zonder dat je discussies krijgt. Je kunt kiezen voor een gekookte/gewokte/gestoomde  en daarnaast bijvoorbeeld rauwkost. Appelmoes uit een potje telt niet mee als 2e groente.

6. Kook samen met je kind
Ga samen boodschappen doen; groente  en vlees  of vis uitzoeken en vervolgens samen aan de slag in de keuken.  Afhankelijk van de leeftijd laat je ze snijden of wassen en roeren in de pan (op een krukje!). Je kind zal apetrots zijn als je samen kookt en vervolgens met z’n allen aan tafel gaat. Laat je kind de tafel dekken; mijn kinderen vinden het fantastisch om restaurantje te spelen en het eten ook zelf op te dienen.

7. Daag ze uit om iets nieuws te proberen
Mijn kinderen lusten bijna alles. Van jongs af aan hebben wij ze ‘met de pot’ mee laten eten. Natuurlijk vonden ze niet alles direct lekker maar geef niet op en blijf het aanbieden. Het duurt gemiddeld 7x voor een kind gewend is aan een nieuwe smaak. En dan blijven er natuurlijk groentes die voor kinderen een uitdaging zijn zoals spruitjes, witlof en zuurkool.

8. Heb geduld
Je zult merken dat  je inspanningen beloond worden als je volhoudt. Lukt niet in een week maar houd het gezellig aan tafel. Doe er niet te moeilijk over als je kind zich verzet. Eten moet geen machtsspelletje worden.

9. Het bord hoeft niet leeg
Dreigen met geen toetje werkt niet: laat je kind eten toe hij genoeg heeft. Alles verplicht opeten heeft geen zin. Morgen is er weer een dag.

10. Ga er relaxed mee om
Op school, feestjes, de BSO, bij familie: overal is eten en vaak niet hetgene wat jij graag ziet.  Probeer hier relaxed mee om te gaan. Zorg voor een gezonde basis thuis en maak van te voren afspraken als je naar een feestje gaat: wel taart, geen chips. 1 glas frisdrank en verder water. Maak je niet te druk als het toch mis gaat maar pak de draad weer op als je  thuis bent.

Geniet met elkaar!

 

Wat doe jij om je kind gezonder te laten eten? Ik hoor het heel graag. Wil je een reactie onder mijn blog achterlaten?

 

Heb je meer vragen over dit onderwerp of  andere vragen over het gewicht van je kind? Ik bied je een GRATIS skypesessie aan  waarin je al je vragen kunt stellen. Ik help je graag verder! Stuur me een berichtje op info@kidsopgewicht.nl en ik neem contact met je op.

Leave a Reply