10 tips om je kind meer water te laten drinken

10 tips om je kind meer water te laten drinken

 10 tips om je kind meer water te laten drinken

Tijdens de begeleiding die ik de kinderen geef is water drinken heel belangrijk. Veel kinderen komen bij mij binnen met hun eetdagboekje in de hand. Ik vraag altijd aan de moeder of ze dit voor een paar dagen wil bijhouden. Dit geeft mij een heel duidelijk beeld hoe de eetgewoontes zijn.  Ik ben altijd ‘blij’ als er pakjes meegenomen worden naar school: dit zijn namelijk de eerste punten waar heel veel winst te behalen valt. Veel kinderen die ik zie vinden het gek om water te drinken. Met de volgende tips krijg ik ze wèl aan het water. Het grappige is dat ouders na een paar consulten al aangeven dat hun kind helemaal niet meer taalt naar frisdrank en zoete sapjes.
Ik wil jou ook graag deze tips geven zodat je ze  zelf kunt gaan toepassen.

  1. Stop met het kopen van pakjes en zakjes drinken. Als je niet cold Turkey over wil stappen op water, kun je een klein beetje siroop mengen. Er zijn steeds meer goede, suikervrije siropen te koop die met natuurlijke zoetstoffen gezoet zijn.
  1. Bouw het gebruik van limonadesiroop langzaam af en gebruik steeds meer water. Kinderen zijn gewend geraakt aan de zoete smaak en zo laat je ze langzaam aan de smaak van water wennen.
  1. In plaats van water kun je je kind natuurlijk ook thee geven. Er zijn tegenwoordig zoveel smaken thee dat er vast eentje bij zit waar jouw kind van houdt. Voor de zomere is ijsthee met sinaasappel en munt ook heel lekker.
  1. Kies samen met je kind een leuke bidon of waterfles uit. Je hebt ze ook met een apart compartiment voor fruit! Extra voordeel van een bidon die mee naar school gaat, is dat vriendjes en vriendinnetjes niet zien wat er in zit. Veel kinderen willen niet anders zijn dan anderen en willen niet dat klasgenootjes weten dat zij water (met een beetje siroop) meenemen naar school
  1. Met fruit en kruiden kun je water een smaakje geven; denk aan sinaasappel, munt, basilicum, komkommer maar ook aan bevroren fruit uit een doosje van de supermarkt.
  1. Heel belangrijk: geef zelf het goede voorbeeld! Kinderen doen heel veel van hun ouders na.
  2. Bij heel veel winkels (oa Hema, Blokker) kun je tegenwoordig grote  ‘limonadetappen met een kraantje kopen’. Bedenk samen met je kind wat je erin doet. De kids mogen uiteraard zelf hun glaasje tappen.
  1. Maak van fruitsap prachtig gekleurde ijsblokjes in leuke vormpjes en voeg deze aan het water toe.
  1. Koop ijslollievormpjes en vul die met water en siroop en een vruchtje erin.
  1. Benadruk vooral dat water drinken lekker is en maak het leuk. Hou het gezellig en maak er geen strijd van.

Heb jij nog een goede tip om je kids aan het water te krijgen? Ik hoor het graag! Laat je het me weten in het reactieveld Hieronder?

Worstelt jouw kind ook met zijn/haar gewicht, wordt hij/zij gepest of is omkleden bij gym een hele worsteling? Blijf niet piekeren maar maak een afspraak voor een GRATIS skypegesprek waarin je alle vragen kunt stellen en je zorgen kunt delen.  Je kunt me een berichtje sturen op dit email adres: marielle@kidsopgewicht.nl of me bellen op 06-19 17 33 79. Ik help jullie graag!

 

Warme groet,

 

Marielle

10 Comments

  • Goede tips!

    Ik vraag altijd aan een kind wat ze hun huisdier te drinken geven. Antwoord is dan altijd: ‘water’! ‘Waarom geen cola of Wicky?’, vraag ik dan. ‘Omdat ze daar ziek van worden, dûh!’, zeggen ze dan. ‘Oh?! En wat doet het voor jou lijfje?’ En dan valt het kwartje….

  • Anneke zegt:

    Mijn dochter is heel consequent hierin bij onze kleinzoon van 16 maanden. Hij heeft tot nu toe geen siroop of sappen gedronken. Hij is nog niet gewend aan zoete dranken of aan zoet broodbeleg. zolang hij het niet kent, mist hij het ook niet! Misschien is dat wel de beste manier om kinderen aan het water te krijgen, gewoon zo beginnen en consequent blijven 🙂

  • Hoi Marielle,
    Ik heb geen kinderen, maar wel tips. Leuke blog trouwens. Zelf ben ik een enorme waterdrinker, afgewisseld met groene thee. Misschien is het zinvol om ook eens aandacht te schenken aan de “kwaliteit” van het water. Drink je flessenwater, kraanwater of gefilterd water? Daarnaast op welke temperatuur drink je je water? Koud water, ijs(water) geeft namelijk een enorme schok in je lichaam. Zeker als je ouder wordt, vraagt het teveel van het lichaam om dit op te warmen naar lichaamstemperatuur.

  • Hoi Marielle,

    Wat een leuke tips geef je! Wat ik zelf nog toepas, is een glas water drinken voor het ontbijt. In de nacht verlies je veel vocht, en een glas (of twee) water op een nuchtere maag kan dit weer aanvullen.

    Groetjes,
    Gerbrig

  • Jantine zegt:

    Hoi Marielle, bij ons gelukkig geen moeite om mijn zoon water te laten drinken. Pakjes zijn een uitzonderlijke traktatie! Lastiger vind ik wel om de frisdranken te vermijden als je ergens anders bent (feestje, uit eten, etc.). Maar goed, hij begrijpt gelukkig goed het verschil tussen gezond en ongezond drinken. De uitdaging zit ‘m er bij ons meer in om mijn zoon ook genoeg te laten drinken. Heb jij een richtlijn voor kinderen van 8 jaar? Hoeveel moeten zij drinken op een gemiddelde dag, inclusief spelen? En als ze intensief sporten? Alvast bedankt!

    • Marielle zegt:

      Hai Jantine, dank voor je reactie. Het is precies wat jij schrijft: je kunt kinderen aanleren dat een pakje een traktatie is. Thuis is eten/drinken altijd veilig en buiten de deur wordt het lastiger. Een jongen van 8 jaar heeft genoeg aan 11-1,5 liter drinken per dag. Dat is inclusief thee, melk, optimel etc. Bij heel warm weer en als hij het zelf aangeeft kun je hem altijd meer geven. Succes!

Leave a Reply