17 tips om meer groente te eten!

17 tips om meer groente te eten!

By 17 februari 2016 Uncategorized 7 Comments

Hai,

Heb jij ook behoefte aan tips om je kids meer groente te laten eten? Ik heb er 17 (!) voor je,  hier komen ze:

  1. Begin de dag met een smoothie. Met smoothies kun je eindeloos variëren, net zo lang tot je jullie favoriet hebt gevonden.
  2. Pers groenten uit met een slowjuicer of sapcentrifuge, combineer met fruit en de groenten proef je nauwelijks terug. Zeker als je voor zoete groenten kiest als biet, wortel, zoete aardappel etc. verstop je ze gemakkelijk in zo’n sapje. Ook kun je dit sap gemakkelijk invriezen om de hele week toe te voegen aan bijvoorbeeld smoothies.
  3. Bied bij elke maaltijd iets van groenten aan. Een paar plakjes komkommer bij het ontbijt, wat avocado, een worteltje of tomaatjes bij de lunch.Zo wordt groenten eten meer en meer een gewoonte.
  4. Zorg dat er altijd groenten voor het grijpen liggen: worteltjes, mini komkommertjes, snack paprikaatjes of cherry tomaatjes.
  5. Maak een groentenschaal, net zoals de fruitschaal waar altijd van gegeten mag worden.
  6. Pureer groenten door sauzen. Een pastasaus van tomatensaus is zo gemaakt, je voegt gemakkelijk meer groenten toe door ze door de pastasaus heen te pureren, kinderen die niet van stukjes groenten houden geef je zo toch verschillende groentes.
  7. Zorg dat je voor de avondmaaltijd net iets teveel groenten hebt. Bewaar deze voor de volgende dag en pureer ze door een omelet. Zo kun je ook nog eens verschillend gekleurde omeletten creëren. Met sperziebonen of boerenkool maak je een groene, met biet een roze of met wortel een oranje omelet.
  8. Maak lekker soep!  Maak elke week een grote pan soep en verwerk er lekker veel verschillende groenten in. Zeker in de herfst en winter zijn pureesoepen heerlijk. Geef tijdens de lunch of ’s middags uit school een lekkere kom soep met een knapperig stuk brood.
  9. Helemaal hip: maak van  rauwe, geraspte  bloemkool een pizzabodem of gebruik bloemkool zelfs als rijst!
  10. Maak chocolade mousse met  gepureerde avocado, beetje kokosmelk en cacao poeder!
  11.  Stamppoten:  gebruik daarbij ook eens zoete aardappel  en knolselderij.
  12. Gebruik een spirelli, dat is een spiraalsnijder,   en maak eenvoudig pasta van courgette, zo eet je al gauw een dubbele portie groenten.
  13. Verwerk groenten in zoete gerechten als cakes en muffins. We kennen allemaal de worteltjestaart!.
  14. Laat je kind een eigen groente verbouwen: van zaadje tot klein plantje tot oogst. Wedden dat ze dat wel eten!
  15. Laat je kind zijn eigen groenten kiezen in de supermarkt. Wat ze zelf kiezen eten ze liever op en misschien kunnen het ook nog samen klaarmaken?
  16. Snijd rauwe groenten in reepjes en maak een lekkere dip van bijvoorbeeld avocado of hummus.
  17. Bak gezonde frietjes van allerlei verschillende groente, bijvoorbeeld van zoete aardappel,  courgette,  pastinaak, van pompoen of van knolselderij. In schijfjes met een beetje kruiden en olie op een stukje bakpaier in de oven en roosteren maar.

Ik ben heel benieuwd of jij nog een goede groentetip hebt. Laat je het me weten?

Worstelt jouw kind ook met zijn/haar gewicht en kun je daar wel wat hulp en ondersteuning bij gebruiken? Maak dan een afspraak voor een GRATIS skypegesprek waarin je alle vragen kunt stellen. Je kunt me een berichtje sturen op dit email adres: info@kidsopgewicht.nl of me bellen op 06-19 17 33 79. Ik help jullie graag!

Warme groet,

 

Marielle

7 Comments

  • Veel van je tips doe ik al en mijn zoon eet echt wel lekker mee wat de pot kookt. Toch bedankt er zitten een paar coole variaties bij 🙂
    Grtz Hilde

  • Kim zegt:

    Leuke tips! Ik laat mijn zoon altijd meehelpen en groenten snijden, op zijn uitdrukkelijke verzoek. Dan wil hij zeker zijn eigen creatie proeven…

  • Wendy zegt:

    Hoi Marielle,
    Dankjewel. Er zitten zeker bruikbare tips!
    Heb je ook nog iets (wat snel gemaakt kan worden) als ontbijt en lunch voor een puber die nu vooral sneetjes brood met chocopasta eet???

    Ik deel je blog met mijn netwerk

    • Marielle zegt:

      Hi Wendy, ja die heb ik. Ik kom er snel bij je op terug! Dank voor je reactie en het delen 🙂

    • Marielle zegt:

      Hi Wendy, je hebt nog een antwoord van mij tegoed! Op zich ben ik niet tegen brood met chocopasta, als het maar volkorenbrood is en de boterham geen taartje wordt! Laat hem variëren met yoghurt of kwark met muesli, noten en fruit of een snelle havermout met melk en vruchten als ontbijt. Lunch met een volkoren wrap vinden veel tieners wel cool. Leg er niet te veel de nadruk als hij eenzijdig brood eet maar vertel wel dat variatie en afwisseling belangrijk zijn.Zorg dat hij in elk geval elke dag groente en fruit eet èn volkorenbrood. Wat er dan op zit is niet zo van belang. Kun je hier iets mee?

Leave a Reply