Het is bijna zover: de vakantie’s komen eraan! Even een periode met minder hectiek en lekker bijkomen. Veel dames ervaren deze periode echter ook als stressvol;  immers tijdens de vakantie zijn we wat minder streng voor onszelf: het is nu tenslotte vakantie! Het gevolg is dat we zomaar 1 , 2 of meer kilootjes zwaarder  zijn dan voor de vakantie. Zonde van alle moeite die we in het voorjaar hebben gedaan! Je kunt ook anders de vakantieperiode ingaan: neem je voor dat je op gewicht blijft; niet meer afvallen maar ook niet aan komen. Hieronder vind je  de beste 10 beste vakantietips:

  1. Vergeet je mindset niet in te pakken! Als je het idee hebt;  ‘het is nu vakantie, nu mag ik alles‘ komt het niet goed. Natuurlijk mag je een wijntje, ijsje of iets lekkers maar maak wel keuzes:  vraag je om te beginnen af of je er écht zin in hebt of dat je het neemt ‘omdat het nu eenmaal vakantie is’.  Is er een alternatief voor handen zoals een  water- of sorbetijsje in plaats van een softijsje of Magnum?
  2. Bedenk van te voren wat je met eten en bewegen gaat doen. Als je thuis gewend bent om 3x te sporten  en gezond te eten dan is het handig om dat ook in de vakantie voort te zetten.
  3.  Hydrateer voldoende!  Drink ten minste 2 liter per dag. Pimp je water: maak water met een smaakje door er citroen of munt aan toe te voegen.
  4. Als je van frisdrank houdt, beperk je dan tot 1 glas per dag. Drink verder water of thee of maak je eigen limonade van bronwater en (gezoet) citroensap.
  5. Mocht  je een vakantie in een all-inclusive hotel geboekt hebt, ga dan per maaltijd 1x naar het buffet. Neem altijd fruit (ontbijt/lunch/diner) of groente (lunch/diner).  Spreek met jezelf hoe vaak je per week een P neemt: pasta, pizza, patat, pancakes.
  6. Maak realistische afspraken met jezelf, wees niet te streng  maar wel reëel.
  7. Luister naar je lichaam: genoeg is genoeg. Als je rustig eet en goed kauwt zal je lichaam na ca. 20 minuten een seintje geven dat je voldoende gegeten hebt. Stop dan ook met eten.
  8. Buiten zijn is heerlijk! Je kunt overal wandelen, zwemmen of hardlopen. Tip: stop een springtouw in je koffer! Maak na de lunch standaard een wandelingetje van een klein half uurtje.
  9. Zorg dat je altijd een gezonde snack bij je hebt bijvoorbeeld tijdens een lange autoreis of voor bij een picknick: fruit en snack groenten zijn makkelijk mee te nemen.
  10. Vergeet niet te lunchen!  We staan later op, doen het rustig aan, ontbijten later en de lunch schiet er dan wel eens bij in. Gevolg: om 16uur krijg je gillende trek en ga je snaaien en snacken.  Zorg voor 3 maaltijden per dag.

De belangrijkste tip: geniet ervan! Zondigen mag af en toe best maar pak daarna de draad weer op.

Heb jij nog een andere, goede vakantietip? Laat het me weten! Ik wens je een heel fijne vakantie!

Leave a Reply