Hoe overleven we de kerstdagen?

Hoe overleven we de kerstdagen?

By 20 december 2017 Uncategorized No Comments

Hai,

Bijna kerstmis! Sommigen vinden het de leukste tijd van het jaar, anderen vinden er niks aan. Tijdens de kerstdagen en op oudjaarsavond wordt er vaak veel gegeten. Het lijkt wel of gezelligheid en feest niet zonder enorme schranspartijen kunnen. Hoe overleef je nu samen met je de kids deze uitdagende periode?

Ik geef je een aantal handige tips.

1. Houd je aan 3 maaltijden per dag.
Vaak staan we met kerst wat later op, we ontbijten daardoor ook later. Het ontbijt wordt zo meer een brunch. Als je dan vervolgens pas weer ’s avonds eet, kun je om een uur of half 4 enorme trek krijgen. Het gevaar is dan dat je gaat snacken en kiest voor de minder gezonde hapjes. Laat je kids in elk geval nog een boterhammetje eten tussendoor; dan weet je zeker dat ze zich niet uitgehongerd op de chipschaal storten.

2. Maak keuzes.
Het voordeeel van de kerst is dat we vaak eten in overvloed hebben. Dat kan een nadeel zijn maar ook een voordeel: je kunt namelijk kiezen! Kies alleen die dingen die je een 8, 9 of 10 zou geven. Vind je kerstkrans een zesje? Dan sla je die over. Spreek dit ook met je kids af. Zo maak je er een leuk spelletje van!

3. Zorg voor gezonde tussendoortjes.
Natuurlijk nemen we iets extra’s met kerst: zorg dat je daarbij gezonde en minder gezonde traktaties hebt. Hieronder zie je een aantal leuke voorbeelden.

kaarsjes kokommerboom
4. Maak een lange wandeling
Een witte kerst zit er niet in dit jaar maar we kunnen sowieso lekker naar buiten. Zet je stappenteller aan op je telefoon en zorg dat
je elke kerstvakantiedag 10.000 stappen haalt. Zo hoef je niet intensief te sporten maar krijg je wel genoeg beweging.

5. Luister naar je stopknop!
Gezelligheid en en een volle kersttafel nodigen uit tot veel eten. Als jullie aan tafel zitten schep je eerst veel groente op, daarna een stukje vlees en een beetje aardappeltjes. Stop als je genoeg gegeten hebt ook al is je bord nog niet leeg of word je aangemoedigd om nog een beetje te nemen. Wees voorzichtig met brood en aardappelen of frites.

5. Geniet ervan!
Ondanks alle goede bedoelingen en tips kan het natuurlijk mis gaan. Niet getreurd: er zijn maar 2 kerstdagen in een jaar. Pak de draad weer op met veel water, groemte en fruit en het komt zeker goed.

Ik wens jou en de kids heel gezellige dagen en een gezond & gelukkig 2018!

warme groet

Marielle
Worstelt jouw kind ook met zijn/haar gewicht, wordt hij/zij gepest of is omkleden bij gym een heel gevecht? Blijf niet piekeren maar maak een afspraak voor een GRATIS skypegesprek waarin je alle vragen kunt stellen en je zorgen kunt delen. Je kunt me een berichtje sturen op dit email adres: marielle@kidsopgewicht.nl of me bellen op 06-19 17 33 79. Ik help jullie graag!

Leave a Reply