10 tips voor lastige eters

10 tips voor lastige eters

By 4 oktober 2016 Uncategorized 9 Comments

Hai,

Vaak krijg ik moeders aan de telefoon of op consult die een lastige eter aan tafel hebben. De kids eten bijvoorbeeld alleen mar pasta, vlees en krokante snacks. Mijn eerste vraag is altijd: is je kind wel eens ziek? Vaak is dan het antwoord nee. Gelukkig, dan doe je het goed als moeder.Ik vraag ze dan  een lijstje bij te houden van hetgeen ze eten die week. Biij mij aan tafel nemen we dat lijstje dan door. Vaak  blijkt dat  de jongen of het meisje best  wel genoeg lust om aan een evenwichtig eetpatroon te komen.

Kinderen vinden het leuk om op een vel papier te schrijven, tekenen, kleuren of plakken wat hun lievelingseten is  Ik geef ze ook altijd een blad waarop het viesgetsiebah eten  getekend, geplakt of geschreven mag worden Samen kijken we er naar deze lijsten.  Het grappige is dat  natuurlijk bijna geen enkel kind houdt van spruitjes of witlof maar er staat wel vaak een aantal andere, al zijn het er maar 2, groentes op: met stip boontjes, komkommer en brocolli!
Moeders denken vaak dat er elke dag iets anders op tafel moet staan. Met 3 verschillende groentes kun je vaak al genoeg varieren. Als je zoon/dochter daarnaast ook nog wat fruit eet komt het goed!

Nog meer tips:
1.  Stop de strijd aan tafel want die verlies je.
2.  Zeg tegen je kind dat iets ‘lekker’ is en niet dat het ‘gezond’ is, daar kan een kind niks mee; het woord lekker maakt nieuwsgierig.
3. Maak de afspraak dat er in elk geval geproefd wordt, een kind moet iets minimaal 7 keer proeven voor hij/zij het lekker vindt of aan de smaak gewend is
4. Geef je kind een complimentje als hij/zij het goed gedaan heeft
5. Ga samen boodschappen en laat ze kiezen welke groente het wordt die dag
6. Varieer in bereidingswijze: gestoomde groente is lekkerder dan tot moes gekookte en in een roerbak schotel met een beetje woksaus kun je veel groente kwijt
7. Maak soep: voor alle groente geschikt. Voor de zeer kritische eter even de staafmixer er door en daarna  lekkere gehaktballetjes  erin.
8. Koop een kinderkookboek  en ga samen aan de slag: kindere zijn trots op hun eigen creatie en zullen die eerder proeven.
9. Maak groente chips van dunne olakjes courgette, pastinaak, wortel, rode biet en rooster ze met een klein beetje olie in de over. Succes verzekerd!
10. Maak het gezellig aan tafel: eet niet voor de tv of achzer de laptop en zet een leuk muziekje op.

Nu ben ik benieuwd of jij nog leuke tips hebt om je kids beter te laten eten. Je kunt het me laten weten door te antwoorden op dit blog of mij te mailen.

Hartelijke groet,

Marielle

Worstelt jouw kind ook met zijn/haar gewicht, wordt hij/zij gepest of is omkleden bij gym een heell  gevecht? Blijf niet piekeren maar maak een afspraak voor een GRATIS skypegesprek waarin je alle vragen kunt stellen en je zorgen kunt delen. Je kunt me een berichtje sturen op dit email adres: marielle@kidsopgewicht.nl of me bellen op 06-19 17 33 79. Ik help jullie graag!

9 Comments

Leave a Reply