Mam, ik heb honger!!

Mam, ik heb honger!!

By 20 januari 2016 Uncategorized 2 Comments
 Mam, ik heb honger!
Herken je dat? Ieder kind heeft wel eens zo’n periode dat hij/zij kan blijven eten ook al heb je net een maaltijd achter de kiezen. Maar misschien herken je het zelf ook wel: soms kun je blijven eten: en meestal heb je dan geen trek in worteltjes!Op zich kan zo’n periode niet zo heel veel kwaad als je maar let op de volgende 3 punten:1. je let niet zozeer op hoeveel je eet, maar vooral wát je eet;
2. je je houdt aan maximaal 3 maaltijden en 3 gezonde tussendoortjes;
3. je voldoende drinkt.

Wat eet je?
Het kan zijn dat jullie heel vaak hetzelfde en dus eenzijdig eten. Op die manier krijg je niet alle benodigde voedingsstoffen binnen  en dan kan het zijn dat je lichaam vraagt, soms ‘schreeuwt’ om bepaalde voedingsstoffen. Je kunt heel veel eten maar toch ondervoed zijn. Je ziet dat bijvoorbeeld bij obese mensen in de Verenigde Staten die  eenzijdig (cliché maar waar) veel junkfood en hamburgers eten. Je vult je lichaam met hamburgers, witte broodjes en andere snacks maar je voedt het niet waardoor je in feite ondervoed bent!  Als je dan vervolgens de verkeerde dingen blijft eten, blijf je ondervoed en blijft je lichaam voeding vragen.

Gezond, gevarieerd en afwisselend eten is dus erg belangrijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Geef je kids vooral vele groenten en fruit en varieer.Vezels uit groente en fruit geven je daarbij een verzadigd gevoel. Wist jij dat er in een tomaat heel andere vitaminen zitten dan in een worteltje? Ook verschillende kleuren groenten bevatten verschillende voedingsstoffen. Noten, zaden, eieren, vlees en vis zijn goede eiwitbronnen die je lang een vol gevoel geven. Wees voorzichtig met snelle koolhydraten zoals snacks en wit brood. Deze laten je suikerspiegel enorm stijgen. Dit geeft even een plezierig gevoel maar daarna heb je snel weer trek. Probeer maar eens: de ene dag neem je een hamburger van een fastfood keten  als lunch en de volgende een donkerbruin pistoletje met kaas. Wedden dat je na de hamburger weer sneller trek krijgt?

Hoe vaak eet je?
Sommige kinderen zijn grazers. Ze eten de hele dag door. Als je daaraan went,  is het lastig om er weer vanaf te komen. Bepaal 3 vaste eetmomenten voor ontbijt, lunch en avondeten. Leer je kind dat er op dàt moment ook gegeten wordt en niet een half uur ervoor of een kwartiertje erna. Natuurlijk is er ook tijd voor een gezond tussendoortje maar niet meer dan 3 per dag tussen het ontbijt en lunch, als je kind uit school komt en na het avondeten. Nog een tip: geef het toetje een uurtje na het avond eten, zo bouw je een extra tussendoortje in. Snack met fruit, groente of een klein handje nootjes.

Hoeveel drink je?
Veel mensen zijn uitgedroogd. Ze drinken simpelweg te weinig. Je kan daardoor honger en dorst gaan verwarren. Je lichaam geeft een signaal, je denkt dat je honger hebt maar eigenlijk heb je dorst. Dit klinkt bijna té simpel, maar het is echt zo. Tip: geef je kids eerst een glas water als ze trek hebben. Thee mag ook. Sapjes en frisdranken tellen niet mee. Kinderen tot zo’n vijf jaar hebben ongeveer 1 liter water/thee/1 melkproduct per dag nodig, oudere kinderen minimaal 1,5 liter water/thee/ 1 melkproduct per dag.

Worstelt jouw kind ook met zijn/haar gewicht en kun je daar wel wat hulp en ondersteuning bij gebruiken? Maak dan een afspraak voor een GRATIS skypegesprek waarin je alle vragen kunt stellen. Je kunt me een berichtje sturen op dit email adres: info@kidsopgewicht.nl of me bellen op 06-19 17 33 79. Ik help je graag!

Warme groet,

Marielle

2 Comments

  • Wendy zegt:

    Bedankt voor je blog en je tips. Voor welke leeftijd geld dit?
    Ik heb een puber dochter van 13, fietst 2x per dag een stuk en wil alleen maar lekkers…. wij zijn thuis ook bezig ook met gezind, bewust eten etc… dat vind ze ok maar de lekkere dingen trekken als een magneet aan haar! Fruit wil ze niets van hebben…. Heb jij tips???

    Groetjes
    Wendy

    • Marielle zegt:

      Beste Wendy,

      Dank voor je reactie! Deze tips zijn zeker ook voor jouw dochter! Ik begeleid kinderen tussen de 5 en 18 jaar en dit probleem zie je bij alle leeftijden terugkomen.

      Wat goed dat je dochter elke dag fietst. Hoever moet ze fietsen? Bedenk dat bewegen alleen inderdaad niet genoeg is om haar gezonde gewicht te bereiken.

      Zorg dat ze elke ochtend een goede basis legt en haar maag goed vult met volkorenbrood en een kop thee of melk. Naar school ook volkorenbrood mee en als ze niet van fruit houdt kun je ook kijken wat ze wel lekker vindt van snack groentes zoals tomaatjes, paprika of komkommer bijvoorbeeld. Hier haalt ze haar energie vandaan. Een gekookt eitje of een handje nootjes is ook prima. Leer haar kiezen voor gezonde snacks door alvast een rijtje met gezonde snacks te maken waar ze uit mag kiezen. Geef zelf het goede voorbeeld en doe als gezin mee.

      Kun je hier iets mee? Ik hoor graag van je als je nog meer vragen hebt!

      groetjes Marielle

Leave a Reply