Nu gaan we echt beginnen!

Nu gaan we echt beginnen!

By 11 januari 2017 Uncategorized 10 Comments
Happy new year! De scholen zijn weer begonnen en we hebben allemaal goede voornemens gemaakt: we gaan meer sporten, minder en gezonder eten, minder drinken en meer gezellige uitjes maken met het gezin. Misschien heb jij wel heel andere voornemens gemaakt. Voor veel kinderen is het eerste consult in januari spannend: ze hebben,  heel begrijpelijk allemaal net iets meer gegeten dan ze van plan waren, net iets meer tv gekeken of gegamed en toch wat minder bewogen dan de bedoeling was.

Ik ben in januari altijd al heel tevreden als de kids ongeveer op hun gewicht gebeleven zijn. Het is altijd een hele geruststelling als ik ze dat vertel voor ze op de weegschaal gaan.

Ik wil je graag een aantal tips geven om je goede voornemens voor jou en je gezin dit jaar  vol te houden:

1. Beperk het aantal voornemens dat je hebt: eet gezonder en beweeg meer zijn al 2 heel uitdagende. Je zult zien dat je je aandacht er bij nodig hebt om je te focussen op slechts 2 voornemens.

2. Formuleer je voornemen positief:  Een goed voornemen als ‘niet meer snoepen’ helpt je niet verder vanwege de negatieve formulering. Denkend aan ‘niet snoepen’ zie je direct allerlei heerlijke snoepjes voorbij trekken en word je alleen maar sterker verleid om je hand  in de snoeptrommel te steken. Een positief geformuleerd voornemen als ‘alleen fruit of noten als tussendoortje eten  heeft daarom veel meer kans van slagen!

3. Schrijf je voornemen op en maak het concreet
Ik wil dit jaar elke week 3x sporten, we eten nog maar 1 P (patat, poffertjes, pannenkoeken, pizza) per week., op 1 juli 2017 wil ik 5 kg gegroeid zijn naar mijn gezonde gewicht. Schrijf het op een briefje en plak het op de koelkast zodat je er telkens weer aan herinnerd wordt.

4. Maak een noodplan
Er komt straks echt een moment dat je dreigt terug te vallen in je oude gewoontes. Gewoon, omdat  je een feestje hebt of omdat je verkouden bent en minder puf hebt om naar de sportschool te gaan. Maak daarom een noodplan en bedenk van te voren wat je gaat doen op moeilijke momenten, waarop je goede voornemens volhouden dreigt te mislukken: ‘Als ik een drankje krijg aangeboden, vraag ik om een glas water’ of ‘Als ik verkouden ben, dan ga ik een half uur in plaats van een uur sporten’. Spreek dit ook  samen met je kind af.

5 .Beloon jezelf
Stel jezelf en je kinderen kleine beloningen in het vooruitzicht als jullie weer een stap verder op de weg naar jullie doelstelling hebt gedaan. Een klein cadeautje, iets leuks doen met elkaar. Bouw een yes! momentje in en stimuleer elkaar.

6.
Ieder moment is een nieuwe kans!
Zie een misstap (teveel gegeten, afhaal i.p.v. een maaltijd koken, niet gesport) als een tijdelijke onderbreking van de uitvoering van je plan en pak de draad daarna direct weer op. Schuldgevoelens brengen je nergens, een positieve houding en vrolijk weer verder gaan, levert veel meer op.
Als het een keer niet volgens plan is gegaan is dit juist een extra reden om achter de TV of computer vandaan te komen en een uurtje lekker  te gaan bewegen.

Ik ben heel benieuwd wat jou goede voornemen is voor 2017 en hoe je het denkt vol te houden. Laat je het me weten? Ik hoor graag van je!

Worstelt jouw kind ook met zijn/haar gewicht, wordt hij/zij gepest of is omkleden bij gym een heel  gevecht? Blijf niet piekeren maar maak een afspraak voor een GRATIS skypegesprek waarin je alle vragen kunt stellen en je zorgen kunt delen. Je kunt me een berichtje sturen op dit email adres: marielle@kidsopgewicht.nl of me bellen op 06-19 17 33 79. Ik help jullie graag!

10 Comments

  • Mooi overzicht van tips, Marielle. Zelf doe ik niet meer aan voornemens… Ik heb jaren geleden ontdekt dat ik een andere strategie nodig had en nu maak ik magische plannen voor mijn beste jaar ooit. Heb ik gisteren zelfs een blog over geplaatst… Zo kan ik het echt gaan doen. 🙂

  • Hoe kun je als ouder helpen om je kids op gewicht te houden (of te krijgen)? Mooie tip om vooral niet teveel goeie voornemens te hebben.

    En de successen met je kids vieren is ook een hele waardevolle tip. Ik ben benieuwd wat ouders daarvoor allemaal bedenken. Hoop dat ze dat onder jouw blog delen.

  • Anneke zegt:

    hallo Marielle,
    ik ga voor meer bewegen. Weer gaan tafeltennissen, net als lang geleden en meer bewegen gedurende de dag. Niet te lang achter elkaar zitten. En meer fietsen en wandelen.

  • Marjolein zegt:

    Handige tips! Mijn goede voornemen is om ook met slecht weer naar buiten te gaan voor mijn beweging en vitamine D. En volhouden ga ik het omdat ik de beweging-momenten dit jaar mee heb gepland in de agenda.

  • Femke zegt:

    Ik ben dol op voornemens maar vooral op het werken aan deze voornemens! Ik kan sinds 3 jaar weer hardlopen en heb dit nu op vaste momenten ingepland. Om dit te blijven doen ga ik dit jaar voor het goede doel (MUZIEK AAN BED) meedoen met de dam-tot-damloop. Dit maakt dat ik eigenlijk altijd zin heb om te gaan hardlopen om dat ik het weet waar ik het voor doe: voor mezelf, momentje van rust, ontspanning, voor mijn gezondheid en om kwetsbare kinderen te kunnen helpen!

Leave a Reply